Гість | Група "$USER_GROUP RSS
Головна | Каталог файлів | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід
 

          




Категорії розділу

Форма входу

Посилання










наша кнопка

Головна » Файли » Мої файли » Гуманітарний цикл

Урок одного слова
21.12.2011, 15:06

Урок одного слова    

            Вчитель української мови та літератури                                                                   Шестірнянської   СЗШ                                                   Бугрієнко Інна Іванівна                     

  2011р 

Узагальнення й систематизація вивченого з основних                               розділів мовознавства  

Мета: повторити вивчений матеріал із фонетики, лексикології, граматики, стилістики; розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення, уміння зіставляти й узагальнювати, виконувати різні види розборів; виховувати любов до мови, розвивати почуття прекрасного.

  Тип уроку: урок одного слова.  

Обладнання: "Тлумачний словник української мови”, "Словник іншомовних слів”, "Фразеологічний словник української мови”, картки, кольорова крейда, зірочки, Біблія, магнітофон.                                      

   План уроку 

  І. З’ясування мотиваційної готовності. Оголошення теми й завдань уроку.               Сьогодні звичайний робочий день. Яким він буде? Я за звичкою щоранку слухаю астрологічний прогноз. Нині було обіцяно, що день буде насиченим і напруженим, усім доведеться розв’язувати багато проблем. Проте не хапайтеся за все одразу, визначте, що головне, а що другорядне. Тоді вам пощастить. У цих прогнозах можна не сумніватись, адже розпочалася реєстрація всіх бажаючих пройти пробне  ЗНО. ·        А ви вірите в астрологію? ·        Чи задумувалися ви коли-небудь над лексичним значенням цього слова? ·        Звідки воно походить і що означає? ( це слово запозичене з грецької мови, воно означає науку, яка вивчає вплив зірок та інших небесних тіл на життя людини )               Отож астро означає зоря. ·        Які асоціації викликає у вас це слово? ( таємничість, даль, мерехтіння ).                  На уроці узагальнення й систематизації знань поговоримо про зорі, які, освітлюючи шлях до знань, допоможуть нам мандрувати розділами науки про мову. Оскільки маршрут довгий, визначимо, як і радять астрологи, що в науці про мову є головне, а що другорядне.                      Завдання уроку: 1.     повторити основні відомості з вивчених розділів про мову; 2.     удосконалювати вміння мовного розбору; 3.     продовжити роботу над підготовкою до Державної підсумкової атестації; 4.     удосконалювати усне та писемне мовлення.               Термінологічна хвилинка Фонетика – це …, Графіка - …, Орфоепія - …, Орфографія - …, Морфологія - …, Синтаксис -  …, Пунктуація - …, Фразеологія -  …     ІІ. Освоєння теми уроку.              Вимовте слово зоря. ·        Чи відповідає його вимова написанню? ·        Чи є слові орфограма? ·        Чи може це слово писатися з великої літери? ( Фірма Зоря запрошує на роботу економіста )              Виконайте фонетичний розбір слова.              Визначне, однозначне чи багатозначне це слово. Поясніть його лексичні значення. Перевіримо свої версії за словником.        ЗОРЯ – 1. Те саме, що зірка.                    2. Яскраве освітлення горизонту перед сходом і після заходу                         сонця.                    3. перен. Початок зародження чогось.                    4. Ранковий або вечірній сигнал, який виконується на барабані чи                        трубі.               Отож, синонімом слова зоря є  зірка. Лексичне значення цього слова встановимо зі змісту речень.               Коментоване письмо ( Лінгвістичне дослідження ).               Поясніть, у якому значення вживається слово зірка. 1). На небі зявилась перша зірка. 2). Сімейною реліквією стала дідусева пілотка з червоною зіркою. 3). Маленьке телятко мало зірочку на лобі. 4). Я вірю у свою щасливу зірку. 5). Андрій Шевченко – зірка футболу. ·        У якому з цих речень слово зірка можна замінити на синонім зоря? ·        У діалектах натрапляємо ще на один синонім до слова зірка – звіздар. Його  знаходимо і в Біблії, й у фольклорі. Пригадайте: "Над вертепом звізда ясна на весь світ засіяла”. У Біблії ж читаємо про "Звізду Полин”: "Палаюча, мов смолоскип, впала вона на третину річок та на джерела вод…” А ймення "Звізди Полин…” Біблійне пророцтво збулося, і "Звізда Полин” асоціюється тепер із Чорнобилем. Ця метафора символізує біль і горе.                Метафорична хвилинка               Назвіть образно зорю у значенні небесне тіло ( "очі неба”, "слуги місяця”, "чарівні ліхтарики” тощо).              З лексикологією тісно пов’язана фразеологія. Запишемо кілька фразеологізмів із словом зоря, зірка ( "діставати зорі з неба” – незвичайний вчинок, "від зорі до зорі” – довго, "зірок з неба не хапати” – бути звичайним, "народився під щасливою зорею” – щасливий ).              Зверніть увагу на такі фразеологізми: втупити зір, тішити зір , милувати зір. -         Чи можна їх використати для виконання завдання? -         Які називаються такі слова? ( Омоформи. Поява омоформ пояснюється тим, що слова зоря, зірка, зір походять від одного – зріти, тобто бачити ).              Мандрувати зі словом зоря словотвором, морфологією і синтаксисом ви будете в групах та індивідуально за картками  . Робота за картками.                                                                                         Картка 1                                  Словотвір. Будова слова 1.     Виконати словотвірний аналіз і розбір за будовою слів зоряний, зірочка, зорепад, беззоряне. 2.     Визначити слова, які можна утворити від слів зоря та зірка.                                                                                            Картка 2                                           Морфологія       Прочитати речення, пояснити в ньому розділові знаки й орфограми. Виконати морфологічний розбір виділених слів.       1. Моя ти зіронько небесная, віч-на-віч – ти і я .       2. Завжди шукали ми свою зорю у вечірньому небі.                                                                                             Картка 3                                            Синтаксис 1.     Яким членом речення виступає слово зоря? Виконайте розбір словосполучення твоя зоря. Роман Твоя зоря – найкращий твір письменника. 2.     Дібрати чи скласти речення, у яких слово зоря виступало б: а) підметом; б) присудком; в) додатком; г) обставиною; д) звертанням.                                                                                  Картка 4                                         Синтаксис      Записати подані речення в такій послідовності: просте, складнопідрядне, безсполучникове, складносурядне, з різними видами зв’язку. Розставити розділові знаки. 1.     В довгу темну  нічку невидну не стулю ні на хвильку очей все шукатиму зірку провідну ( Леся Українка). 2.     Зірка моя вечірняя зійди над горою ( Т. Шевченко ). 3.     Зірки це душі тих людей що відійшли від нас у вічність. 4.     Полтавський полк виходить на зорі і жде його чи смерть чи перемога ( Л. Костенко). 5.     Зійшов на небо місяць а за ним тихесенько підкралася зірочка щоб і собі подивитися на сонну землю.                                              Картка 5                                           Синтаксис           Виконати повний синтаксичний розбір речення.           Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до сонця, ні до води.            Зіркою називають людину, котра досягла професійних висот, уславилась у певній галузі. Зірочкою можна вважати й вашу однокласницю Інну та Юлю – вони призери районної олімпіади з української мови та літератури. Інна – претендент на золоту медаль. Тому саме вони продовжуватимуть речення, а ви подумайте і визначте: які типи складних речень було використано для продовження речень.              Я вважаю .( не вважаю ) себе зіркою, тому що …             Щоб стати зіркою, потрібно …             Успіху можна добитися, коли …             Я захоплююся тими людьми, які …             Побувавши на олімпіаді, я зрозуміла, що …             Найбільше я мрію про те, …           Перевірка завдань, які виконали групи.           Повторюючи вивчений матеріал, ми готуємось до Державної підсумкової атестації. Ознайомлюючись із текстами перекладів, дізнаємося чимало цікавого, зокрема і про українських зірок. Зіркою світової величини називали Катерину Білокур.         Читання тексту. Усний переказ. -         Яких ще відомих українців можна назвати зірками світової величини? У якому стилі витримані тексти про них? (публіцистичний).   На творчій хвилі Скласти Інтерв’ю із зіркою, твір-мініатюру у художньому стилі "Mоя зоря”, твір у науково-популярному стилі "Зоряне небо” (на вибір учнів ).   ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.      Вірю, що ви народилися під щасливою зіркою. Бажаю, щоб поруч завжди були люди, які заради вас дістали б зорі з неба. Якщо станете зірками, не захворійте  на зіркову хворобу. Умійте бачити зорі в буденних калюжах життя. Кажуть, що зорі, які падають, приносять щастя. Хай життя ваше буде зорепадом.       Я дарую вам маленькі зірочки. На них ви маєте написати свої прізвища і поставити собі оцінки за роботу на уроці. IV. Домашнє завдання.       Повторити  параграф 11-13. Повідомлення "Дивосвіт Катерини Білокур” ( в художньому та публіцистичному стилях ).

Категорія: Гуманітарний цикл | Додав: Победа
Переглядів: 4234 | Завантажень: 0 | Коментарі: 26 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту
Широківська РДА
ВО Широківської РДА
Новоселівська СЗШ
Широківська СЗШ №2
Сайт Шпітко В.В.
Сайт КГ 127
Широківська СЗШ №1
Блог Цехмістер С.В.

Корисні посилання
ВСЕ про ЗНО - 2013

Освітій портал


Погода

Календар подій

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Програми

Copyright MyCorp © 2024 Створити безкоштовний сайт на uCoz