Тема: Кіплінг «Якщо …»
Мета: Поглиблювати вміння аналізувати поетичний текст, висловлювати і
аргументувати свою думку, добувати з прочитаного естетичний зміст.
Тип уроку: Урок-роздум
Обладнання: Портрет письменника, «Ода до радості» Бетховен
Хід уроку
1. Актуалізація
опорних знань
Виразне читання напам’ять уривків із вірша
-
Поясніть, чому ви обрали саме цей уривок
2. Робота над
поглибленням тексту
-
Оголошення теми і мети уроку
-
Проблемне запитання: « Що означає бути і завжди
залишатися справжньою людиною?»
-
Робота в групах:
Перша
група.
-
перечитайте першу строфу поезії
-
про які життєві випробування в ній йдеться?
- Як
має поводитися справжня сильна особистість за таких умов
- Як
ви розумієте поетичні вислови:
Як всупереч усім ти віриш в себе,
А їх зневіри також візьмеш суть…
Оббріханий - мовчати і пройти
Під поглядом ненависті, притому
Не грати цноти ані доброти…?
-
Сформулюйте головний заповіт першої строфи
-
Які художні засоби використовує автор для яскравого
втілення свого задуму в дані сторофі
Друга
група.
-
Перечитайте строфу поезії
-
Чому автор застерігає від мрійництва і культу думки?
-
Яка думка стверджується у таких рядках
Якщо Тріумф, за рівно як Нещастя,
Сприймеш як дим і вітер на вису…?
-
Чому Кіплінг прирівнює Тріумф і Нещастя
-
Назвіть риси характеру, які мусить виховувати в собі
справжня Людина для подолання труднощів, котрі підстерігають її на життєвому
шляху
-
Назвіть художні засоби, що їх використовує Кіплінг в
даній строфі.
Третя
група.
-
Як ви розумієте рядки:
Якщо ти зможеш в пориві одному
Поставить все на карту і програть,
А потім – все спочатку, і нікому не сказать…
-
Які риси характеру поет утверджує як необхідні якості
сильної Людини? Чи погоджуєтеся ви з його думкою
-
Поясніть метафору «…Коли уже в тобі усе згоріло…»
-
Що , на думку автора, є найсильнішим у людині?
-
Визначте місце третьої строфи в ідейному задуму в поезії
«Якщо…»
Четверта
група.
-
Назвіть головні образи четвертої строфи
-
Яку алегорію втілено в образах «Юрби» і «Короля»?
-
Поясніть рядки
… гідно річ вести з Юрбою…
… з Королем не тратиш простоти.
-
Які чесноти повинна мати Людина, щоб не загубитися Юрбі
та не пнутись до високих чинів
-
Який заповіт дає сину поет, щодо кожної хвилини життя
3. Узагальнення і
підсумки
Слово вчителя. Поезія « Якщо…» написана у формі
звертання до сина. Батько знає, що гідно життя прожити важко, але можна, якщо
дотримуватися шляхетних правил поведінки. Моральні настанови Кіплінга
позбавлені нудного повчання. Вони не пригнічують, а підносять над буденністю
спонукають лишатися на висоті.
Вірш Кіплінга – це кодекс поведінки «Тебе серед
«них»». Яким же ти повинен бути? Насамперед - вірним собі, не прагнути стати як
всі.
-
Які ж вимоги ставить поет до сина?
-
Яка роль анафори?
-
Складання схеми
«Якщо…» (ситуація, світ)
|
-
Ти (людина)
|
-
Всі проти тебе, зневірилися
|
-
Вір собі, з’ясуй, чому так сталося, невтомно чекай свого часу
|
-
Оббрешуть, ненавидітимуть
|
-
Не виправдовуйся
|
-
Буде дано дар, талант, мрії
|
-
Не створюй кумирів, не зазнавайся
|
-
Прийде слав або станеш нещасливим, все втратиш
|
-
Залишайся незворушним, не опускай руки в розпачі
|
-
Ризикнеш
|
-
Все втратиш, почни усе спочатку
|
-
Втратиш останні надії
|
-
Збери усю свою волю і вистоїш
|
-
Опинишся на соціальному дні або зумієш піднестися
|
-
Не втрать себе, не зрадь собі
|
-
Будеш берегти кожну хвилину
|
-
Працюй над собою, не шкодуючи себе
|
Висновок.
Якщо зможеш так жити, то світ, випробувавши тебе, відступить і належатиме тобі,
бо ти – Людина.
|