Урок одного слова
Вчитель української мови та літератури
Шестірнянської СЗШ
Бугрієнко Інна Іванівна
2011р Узагальнення й систематизація вивченого з основних
розділів мовознавства
Мета: повторити вивчений матеріал із
фонетики, лексикології, граматики, стилістики; розвивати усне і писемне
мовлення, логічне мислення, уміння зіставляти й узагальнювати, виконувати різні
види розборів; виховувати любов до мови, розвивати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок одного слова.
Обладнання: "Тлумачний словник української
мови”, "Словник іншомовних слів”, "Фразеологічний словник української мови”,
картки, кольорова крейда, зірочки, Біблія, магнітофон.
План уроку
І. З’ясування мотиваційної готовності. Оголошення теми й завдань уроку.
Сьогодні
звичайний робочий день. Яким він буде? Я за звичкою щоранку слухаю астрологічний
прогноз. Нині було обіцяно, що день буде насиченим і напруженим, усім
доведеться розв’язувати багато проблем. Проте не хапайтеся за все одразу,
визначте, що головне, а що другорядне. Тоді вам пощастить. У цих прогнозах
можна не сумніватись, адже розпочалася реєстрація всіх бажаючих пройти
пробне ЗНО.
·
А ви вірите в астрологію?
·
Чи задумувалися ви коли-небудь над лексичним значенням цього слова?
·
Звідки воно походить і що означає?
( це слово запозичене з грецької мови, воно означає науку, яка вивчає вплив
зірок та інших небесних тіл на життя людини )
Отож астро означає зоря.
·
Які асоціації викликає у вас це слово? (
таємничість, даль, мерехтіння ).
На уроці
узагальнення й систематизації знань поговоримо про зорі, які, освітлюючи шлях
до знань, допоможуть нам мандрувати розділами науки про мову. Оскільки маршрут
довгий, визначимо, як і радять астрологи, що в науці про мову є головне, а що
другорядне.
Завдання уроку:
1. повторити основні
відомості з вивчених розділів про мову;
2. удосконалювати вміння
мовного розбору;
3. продовжити роботу над
підготовкою до Державної підсумкової атестації;
4. удосконалювати усне
та писемне мовлення.
Термінологічна хвилинка
Фонетика – це …, Графіка - …, Орфоепія - …, Орфографія - …, Морфологія - …,
Синтаксис - …, Пунктуація - …,
Фразеологія - …
ІІ. Освоєння теми
уроку.
Вимовте
слово зоря.
·
Чи відповідає його вимова написанню?
·
Чи є слові орфограма?
·
Чи може це слово писатися з великої літери?
( Фірма Зоря запрошує на роботу економіста )
Виконайте фонетичний розбір слова.
Визначне, однозначне чи багатозначне це слово.
Поясніть його лексичні значення. Перевіримо свої версії за словником.
ЗОРЯ – 1. Те саме, що
зірка.
2. Яскраве
освітлення горизонту перед сходом і після заходу
сонця.
3. перен. Початок
зародження чогось.
4. Ранковий або
вечірній сигнал, який виконується на барабані чи
трубі.
Отож, синонімом слова зоря є зірка. Лексичне значення цього слова
встановимо зі змісту речень.
Коментоване письмо ( Лінгвістичне дослідження ).
Поясніть, у якому значення вживається слово
зірка.
1). На небі зявилась перша зірка.
2). Сімейною реліквією стала дідусева пілотка з червоною зіркою.
3). Маленьке телятко мало зірочку на лобі.
4). Я вірю у свою щасливу зірку.
5). Андрій Шевченко – зірка футболу.
·
У якому з цих речень слово зірка можна замінити на синонім
зоря?
·
У діалектах натрапляємо ще на один синонім до слова зірка
– звіздар. Його знаходимо і в Біблії, й
у фольклорі. Пригадайте: "Над вертепом звізда ясна на весь світ засіяла”. У Біблії ж читаємо про "Звізду Полин”: "Палаюча, мов смолоскип, впала вона на третину річок та на джерела вод…” А ймення "Звізди Полин…” Біблійне
пророцтво збулося, і "Звізда Полин” асоціюється тепер із Чорнобилем. Ця
метафора символізує біль і горе.
Метафорична хвилинка
Назвіть образно зорю у
значенні небесне тіло ( "очі неба”, "слуги місяця”, "чарівні ліхтарики” тощо).
З лексикологією тісно
пов’язана фразеологія. Запишемо кілька фразеологізмів із словом зоря, зірка ( "діставати
зорі з неба” – незвичайний вчинок, "від зорі до зорі” – довго, "зірок з неба не
хапати” – бути звичайним, "народився під щасливою зорею” – щасливий ).
Зверніть увагу на такі
фразеологізми: втупити зір, тішити зір , милувати зір.
-
Чи можна їх використати для виконання завдання?
-
Які називаються такі слова? ( Омоформи. Поява омоформ
пояснюється тим, що слова зоря, зірка, зір походять від одного – зріти, тобто
бачити ).
Мандрувати зі словом зоря словотвором, морфологією і синтаксисом ви
будете в групах та індивідуально за картками
. Робота за картками.
Картка 1
Словотвір. Будова слова
1.
Виконати словотвірний аналіз і розбір за будовою слів зоряний, зірочка, зорепад, беззоряне.
2.
Визначити слова, які можна утворити від слів зоря та зірка.
Картка
2
Морфологія
Прочитати речення, пояснити в
ньому розділові знаки й орфограми. Виконати морфологічний розбір виділених
слів.
1. Моя ти зіронько небесная, віч-на-віч – ти і я .
2. Завжди шукали ми свою зорю у вечірньому небі.
Картка 3
Синтаксис
1.
Яким членом речення виступає слово зоря? Виконайте розбір словосполучення твоя зоря.
Роман Твоя зоря – найкращий твір письменника.
2. Дібрати чи скласти
речення, у яких слово зоря виступало б: а) підметом; б) присудком; в) додатком;
г) обставиною; д) звертанням.
Картка 4
Синтаксис
Записати подані речення в такій послідовності: просте, складнопідрядне,
безсполучникове, складносурядне, з різними видами зв’язку. Розставити розділові
знаки.
1. В довгу темну нічку невидну не стулю ні на хвильку очей все
шукатиму зірку провідну ( Леся Українка).
2. Зірка моя вечірняя
зійди над горою ( Т. Шевченко ).
3. Зірки це душі тих
людей що відійшли від нас у вічність.
4. Полтавський полк
виходить на зорі і жде його чи смерть чи перемога
( Л. Костенко).
5. Зійшов на небо місяць
а за ним тихесенько підкралася зірочка щоб і собі подивитися на сонну землю.
Картка 5
Синтаксис
Виконати повний
синтаксичний розбір речення.
Під осінніми високими зорями
затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова задуманих соняшників, що вже не
тягнуться ні до сонця, ні до води.
Зіркою називають людину,
котра досягла професійних висот, уславилась у певній галузі. Зірочкою можна
вважати й вашу однокласницю Інну та Юлю – вони призери районної олімпіади з
української мови та літератури. Інна – претендент на золоту медаль. Тому саме
вони продовжуватимуть речення, а ви подумайте і визначте: які типи складних
речень було використано для продовження речень.
Я вважаю .( не вважаю )
себе зіркою, тому що …
Щоб стати зіркою,
потрібно …
Успіху можна добитися,
коли …
Я захоплююся тими людьми,
які …
Побувавши на олімпіаді, я
зрозуміла, що …
Найбільше я мрію про те, …
Перевірка завдань, які
виконали групи.
Повторюючи вивчений матеріал,
ми готуємось до Державної підсумкової атестації. Ознайомлюючись із текстами
перекладів, дізнаємося чимало цікавого, зокрема і про українських зірок. Зіркою
світової величини називали Катерину
Білокур.
Читання тексту. Усний
переказ.
-
Яких ще відомих українців можна назвати зірками світової
величини? У якому стилі витримані тексти про них? (публіцистичний).
На творчій хвилі
Скласти Інтерв’ю із зіркою, твір-мініатюру у
художньому стилі "Mоя зоря”, твір у науково-популярному стилі "Зоряне небо” (на вибір учнів ).
ІІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання.
Вірю, що ви народилися під
щасливою зіркою. Бажаю, щоб поруч завжди були люди, які заради вас дістали б
зорі з неба. Якщо станете зірками, не захворійте на зіркову хворобу. Умійте бачити зорі в
буденних калюжах життя. Кажуть, що зорі, які падають, приносять щастя. Хай
життя ваше буде зорепадом.
Я дарую вам маленькі зірочки.
На них ви маєте написати свої прізвища і поставити собі оцінки за роботу на
уроці.
IV. Домашнє завдання.
Повторити параграф 11-13. Повідомлення "Дивосвіт Катерини
Білокур”
( в художньому та публіцистичному стилях ).
|