Поведінка і моральна свідомість
підлітків
Мета. Розкрити батькам причини девіантної
поведінки підлітків. З'ясувати, яка роль сім'ї у вихованні навичок і звичок
культурної поведінки.
Обладнання. Виставка літератури на дану тему.
Висловлювання видатних людей.
Ваша власна поведінка —
найвирішальніша річ. Ви думаєте, що виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею
розмовляєте чи наказуєте їй. Ви виховуєте її кожну мить вашого життя, навіть
тоді, коли вас немає вдома.
А.С. Макаренко
Доросла людина повинна бути не
«господарем», головою, який все знає і у всьому правий, а товаришем, який
разом з дитиною пізнає істину і відрізняється від дитини тільки тим, що
доросліший і досвідченіший. Форма проведення. Бесіда.
Вчитель. З народженням дитини батьки сповнені
найсвітліших сподівань на її майбутнє. І справді, здається, все буде гаразд,
аби тільки в дитини було здоров'я, аби вона народилася повноцінною, аби матеріальні
умови,' статок відповідали потребам життя сім'ї... Ох ті вже аби... Скільки їх?
І все ж молоді й немолоді батьки всіма силами намагалися й намагаються
створити умови, щоб виростити і виховати своїх синів і доньок. Ви дбаєте
насамперед про матеріальний добробут. І все ж, коли підростають діти, багато
хто з гіркотою відзначає для себе, що не задоволений результатом виховання:
діти неслухняні, ліниві, не вміють того і того, не хочуть вчитися,
недисципліновані, байдужі до батьків, не поважають старших, не думають про
майбутнє, їх цікавлять тільки розваги, безтурботність шкідливо впливає на
мораль, розум, інтереси.
Для багатьох з вас, батьків,
дисципліна — це просто слухняність. Поставивши собі мету зробити дитину слухняною,
ви йдете до неї прямолінійно, а іноді навіть у зворотному напрямку. Іншими
словами, бажаючи отримати певний результат, ви отримуєте зовсім протилежний.
Можна привести декілька прикладів
батьківських помилок такого характеру. За 12 років свого життя дитина добре
засвоїла, яку реакцію у батьків викликає той чи інший Гі вчинок, або,
правильніше, образ ди. Часто трапляється, що батьки самі підштовхують дитину
до поведінки, яка для них небажана.
Одного разу звернулась за допомогою
мати 12-річного підлітка. Вона жаліється на те, що син кривляється, ламається,
хихикає, — словом, «веде себе, як шут». На це звертають увагу і в школі.
Спостерігаючи за дитиною, видно, що вона справді веде себе по-клоунськи. А як
же мати? Якраз в ці моменти вона хоч і сердиться, але не може стримати
посмішки. А дитина відчуває: своєю поведінкою вона не тільки дратує, але й
розважає. Таким чином, мати,
не бажаючи цього, спонукає дитину до неприємної для неї
поведінки.
Але найбільш поширений варіант дитячої неслухняності не той,
коли дитина хоче привернути до себе увагу, а той, коли ця неслухняність — зброя
у боротьбі з батьками. Дійсно, ви, наприклад, наполягаєте на виконанні своїх
вимог. Головний і єдиний аргумент ваш при цьому: «Я так сказав!» Дитина, в свою
чергу, бачить, що ніхто не хоче рахуватись з Гі власною думкою. Починається
боротьба, яка переходить у справжню війну. Хто в ній виграє? Ніхто! Тому що,
вигравши слухняність, ви втратите більш важливу довіру дитини.
І тому часто від батьків чути одне і те ж запитання:
«Що ми повинні робити? Дайте пораду, як себе краще вести». А
тим більше, коли дитина стоїть на порозі підліткового віку.
Існує ряд правил, які
повинні допомогти вам не втратити контакт з дітьми.
1. Відділіть почуття від дій. Не
судіть саму дитину, навіть якщо її дії потребують осуду. Дитина повинна
розуміти, що Гі люблять, але що м дії повинні бути кращими. Адже будь-які дії
є результатом почуттів. А щоб змінити вчинки перш за все потрібно зрозуміти
почуття і навчитись ними керуватись.
2. Уважно вивчіть дитину і визначте —
нормальна дитина перед вами чи нервова. Дії дитини в стані нервового розладу
повинні розглядатись вами як симптом більш глибоких емоційних ускладнень,
викликаних критикою, звинуваченням або покаранням. Покарати дитину в такій
ситуації означало б ще більш вибити Гі з рівноваги.
3. Відповідайте на почуття дитини.
Створіть такі умови, щоб дитина могла висловлюватись, дати вихід своїм емоціям,
звільнитись від ворожих почуттів. 4. Якщо необхідне покарання, нехай
дитина сама його вибере. Практика показує, що діти вибирають більш суворе
покарання, ніж хотіли запропонувати батьки. Але — що дуже важливо — вони вже не
вважають його жорстоким і несправедливим.
5. Караючи дитину, переконайтесь, що
вона розуміє, за що. Що вона звинувачує в цьому себе, а не тих, хто їі карає. 6. Зробіть так, щоб проблеми
поведінки були не вашими, дорослими проблемами, а спільними з дітьми. Дайте
дитині знати, що ви відчуваєте їхні проблеми. 7. Накладіть обмеження на небезпечні дії іншим, дозволеним
каналом. Це і є основна формула динамічного підходу до поведінки підлітків.
Але ж відомо вам, батькам, що в поведінці учнів
спостерігаються такі негативні прояви, як грубість по відношенню до товаришів і
вчителів, агресивність, порушення дисципліни на уроках і навіть
правопорушення. Як ви вважаєте, в чому причини такої поведінки учнів? [Виступи батьків].
Дійсно, причин багато Й іноді потрібно докласти чимало
зусиль, щоб виявити мотиви вчинку.
А
мотиви школярів-підлітків можуть бути нехарактерними, викликаними певною
ситуацією, але частіше вони пов'язані із стійкими властивостями особистості і
відносинами. Наприклад, прогул учнем уроку може мати декілька мотивів: бажання
уникнути отримати погану оцінку, перспективу відвідування цікавого фільму,
боязливість виявитися «білою вороною» при прогулюванні уроку всім класом і т.д.
Але всі ці ситуативні моменти будуть лише доповнюючими до головного мотиву —
несерйозного відношення до навчання.
Поширеним мотивом грубості учнів, різноманітних порушень
ними дисципліни являється (на їхню думку) протест проти недооцінки їх
особистісних якостей, хоча в даному випадку важливу роль відіграють риси
характеру, наприклад, егоїзм.
У 8-му класі закінчувалась перерва
перед уроком української літератури. Один з вчителів школи ввійшов у клас і сів
на задню парту. Між дівчатками йшла жвава розмова. Раптом одна з них, Оля,
кинула ручку на підлогу. Піднімаючи її,
вона нецензурно висловилась Декілька секунд тривала в класі тиша, потім вчитель
вийшов з класу.
Питання для обговорення
1 Як, на вашу думку, чи випадково
висловилась так учениця? 2 Чи є в цьому вина батьків? Якщо
так, то в чому вона проявляється? [Виступ батьків]
Розглянемо таку ситуацію
Юра К. — учень 7-го класу. Навчається
добре, багато читає, займається музикою, спортом, приймає активну участь в житті
школи. Тактовний з вчителями і товаришами, в тому числі з дівчатами.
Одягається скромно Зовнішньо привабливий, але ознак зазнайства не видно.
Одного разу Юру привів додому чужий
чоловік. Він розповів, що Юра бив дівчину у колі своїх приятелів, знущався над
нею.Компанія складалась не із шкільних друзів. Юра росте в культурній сім'ї.
Батьки ним задоволені, вдома він ввічливий і завжди допомагає. Як ви, батьки,
можете пояснити дволикість поведінки підлітка? [Думки, виступи батьків]
Дійсно, ми з вами повинні критично
ставитись до вчинків школярів, наших дітей, майбутнього покоління. Адже, як
писав В. О. Сухомлинський, «Уся справа в одній дуже важливій закономірності
виховання. Якщо людину вчать добре — вчать уміло, розумно, наполегливо,
вимогливо, в результаті буде добро Вчать зла (дуже рідко, але буває й таке), в
результаті буде зло. Не вчать ні добра, ні зла — все одно буде зло, бо людина
народжується істотою, здатною стати людиною, але не готовою людиною .» І вина
наша, мабуть, в тому, що не зуміли ми, давши людині,яку виховуємо, волю,
одухотворити її благородними прагненнями, вдихнути моральну незламність і
непримиренність до зла. Так що давайте будемо разом з дітьми сидіти в одному
човні і гребти разом в одному напрямку, інакше наш сімейний човен може
перекинутись
|